Kariera

Kiedy powiedzieć szefowi o problemie?

Poradnik dla każdej kobiety, która chce skutecznie radzić sobie z wyzwaniami zawodowymi i budować dobre relacje z przełożonym.

Najważniejsze punkty
  • Zanim porozmawiasz z szefem, zawsze najpierw spróbuj samodzielnie rozwiązać problem.
  • Do każdej rozmowy o problemie przygotuj konkretne informacje oraz własną propozycję rozwiązania.
  • Na trudne tematy umawiaj dedykowane spotkania, aby zapewnić sobie i szefowi komfort rozmowy.
  • Informuj przełożonego o istotnych kwestiach, nawet jeśli udało Ci się już samodzielnie zażegnać kryzys.

Zanim zdecydujesz się wtajemniczyć szefa w swoje kłopoty, zadaj sobie jedno kluczowe pytanie: Czy próbowałaś już samodzielnie rozwiązać ten problem?

Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, koniecznie najpierw zbadaj wszystkie możliwe rozwiązania na własną rękę. W większości przypadków rolą Twojego szefa powinno być zatwierdzenie proponowanej drogi działania lub udzielenie rady co do ewentualnych ulepszeń, a nie zajmowanie się każdym drobnym szczegółem problemu. Trudno będzie Ci wyjaśnić sedno sprawy i przedstawić rekomendacje, jeśli wcześniej sama nie spróbujesz zmierzyć się z przeszkodą.

Być może uda Ci się rozwiązać problem samodzielnie, a może nie. Jednak nawet jeśli nie, rozmowa z szefem o problemach będzie o wiele bardziej produktywna, gdy już dokładnie przeanalizujesz sytuację.

A co jeśli udało Ci się załatwić sprawę? Wtedy zastanów się: Czy to jest coś, o czym Twój szef i tak powinien wiedzieć?

Przykładowo, może ciągle napotykasz tę samą przeszkodę, co oznaczałoby, że Twój menedżer powinien przyjrzeć się niektórym procesom pracy. Albo być może szef powinien zostać poinformowany o konflikcie z klientem, aby lepiej rozumieć dynamikę tej relacji w przyszłości.

Twój przełożony nie musi być informowany o każdej drobnej sprawie związanej z pracą. Jeśli jednak uważasz, że jest to coś, o czym powinien usłyszeć – i najlepiej, żeby dowiedział się tego od Ciebie – upewnij się, że go poinformujesz, nawet jeśli problem został już rozwiązany.

Jak przedstawić problem szefowi?

Zdecydowałaś, że musisz poinformować szefa o problemie. Ale jak to zrobić skutecznie, efektywnie i tak, by nie wyjść na osobę, która tylko donosi? Postępuj według tych kroków:

1. Zbierz wszystkie niezbędne informacje

Aby pomóc Ci znaleźć rozwiązanie, Twój szef będzie potrzebował kompletu informacji. Poświęć więc trochę czasu na zebranie wszystkiego, zanim umówisz się na spotkanie. Kto jest zaangażowany w ten problem? Jakie działania lub błędy doprowadziły do tej sytuacji? Mówiąc prosto: jakie kluczowe informacje powinien znać Twój szef, aby dobrze zrozumieć, co się dzieje? Im więcej szczegółów mu przekażesz, tym łatwiej będzie mu pomóc w opracowaniu trafnego i pomocnego rozwiązania.

Zdjęcie freepik

2. Przygotuj potencjalne rozwiązanie

Jeśli jest jedna rzecz, która na pewno zirytuje Twojego szefa, to ciągłe przychodzenie do niego z problemami – bez przedstawiania jakichkolwiek propozycji ich rozwiązania. Jesteś na swoim stanowisku nie tylko po to, by wykonywać codzienne zadania, ale także po to, by jak najlepiej radzić sobie z problemami. Oznacza to, że zanim zapukasz do drzwi gabinetu szefa, powinnaś przygotować przynajmniej jedną propozycję rozwiązania problemu, z którym się borykasz. Dzięki temu przedstawisz szefowi nie tylko wszystkie niezbędne informacje o kłopotach, ale także swoje sugerowane kolejne kroki. Mając taki punkt wyjścia, Ty i Twój menedżer będziecie mogli przeprowadzić znacznie bardziej produktywną rozmowę z szefem o problemach i ustalić najlepszy sposób działania.

3. Umów się na spotkanie

Prawdopodobnie problem, z którym się mierzysz, nie jest błahostką – w przeciwnym razie nawet nie zawracałabyś sobie głowy informowaniem szefa. Mając to na uwadze, nie jest to dyskusja, którą powinnaś prowadzić w przelocie. Zamiast tego, zarezerwuj czas w kalendarzu menedżera, kiedy oboje będziecie mogli usiąść i porozmawiać w pełnym skupieniu.

Wyślij szefowi krótkiego i zwięzłego maila, który mógłby wyglądać mniej więcej tak:

Cześć [Imię Szefa],

Mam pewien problem z [krótki opis problemu] i miałam nadzieję, że moglibyśmy znaleźć chwilę, aby to omówić. Czy miałbyś/miałabyś czas w tym tygodniu na około 20-minutowe spotkanie?

Dzięki, [Twoje Imię]

W ten sposób Ty i Twój szef będziecie mieli wspólne zrozumienie tego, co dokładnie wymaga omówienia – jeszcze zanim faktycznie rozpoczniecie rozmowę.

4. Następnym razem zrób to lepiej

Oczywiście, będziesz chciała wdrożyć rozwiązanie, na które wspólnie z szefem się zdecydujecie. Ale jeszcze ważniejsze jest to, abyś zapamiętała tę odpowiedź na przyszłość. Jeśli i kiedy znajdziesz się w podobnej sytuacji, będziesz w stanie poradzić sobie sama (jednocześnie przekazując wszelkie niezbędne aktualizacje!), nie polegając już na bezpośrednich wskazówkach od szefa.

Decyzja o tym, czy i kiedy zaangażować szefa w problem, bywa trudna. Nie chcesz działać pochopnie, ale jednocześnie nie chcesz sprawiać wrażenia, że zamiatasz sprawy pod dywan. Stosuj się do tych wskazówek, a znacznie zwiększysz szansę na wybór najlepszej drogi.

Back to top button

Wykryliśmy blokadę reklam

Cześć! Wygląda na to, że używasz programu blokującego reklamy. Reklamy pozwalają nam finansować tworzenie wartościowych treści dla Ciebie na Ja Kobieta i utrzymywać nasz serwis bezpłatnym. Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz naszą stronę do listy wyjątków w swoim adblockerze. Dziękujemy!